top of page
  • Obrázek autoraBerenique Trituro

S hladovým žaludkem o jídle.


Asi není méně vhodnější den, kdy psát o jídle než ten, kdy za sebou máte nějakých 46 hodin úplňkového půstu. Ale už jsem si déle říkala, že se nějak namotivuju ke zlepšení svého stravování a teď je asi vhodná doba.

Největší změnu jsem udělala už kdysi po prodělaném únavovém syndromu (projevu mononukleozy), ale nepodařilo se mi u té změny vydržet déle než rok. Když se podívám okolo sebe, tak nejím až tak strašně, ale po té nemoci jsem zjistila, že asi nemůžu fungovat na tom na čem ostatní. Jednak jsem hodně aktivní a také mám asi citlivější organismus, jinak si nedovedu vysvětlit, proč ostatní s prominutím žerou jak prasátka (fastfoody,čokolády,česká kuchyně atd) kdežto já se po těchto věcech necítím vůbec dobře, mám hroznou pleť, žádnou energii na sport a bývám často nemocná. Musím říct, že když jsem před těmi třemi lety jedla vegetariánsky, až téměř vegansky, a skoro bez prům.zpracovaných surovin, cítila jsem se skvěle. A ten rok byl myslím můj nejlepší i co se týká běhu, ale to bych se musela podívat do tabulek a deníků. Nyní se k tomu zkouším vrátit už po několikáté a snad o tentokrát půjde.

Důvodem bylo opět nachlazení, během kterého jsem začala zas vařit zdravě a dokonce o úplňkové sobotě zvládla půst, tentokrát to šlo nějak samo, takže jsem to protáhla do druhého dne. Teď už bych klidně mohla začít jíst ale zkouším ještě chvíli, a jsem líná vymýšlet něco dietního, aby to nebyla jen suchá rýže, když už je večer. K pití pouze čaje a vodu.

Nicméně chci psát spíše o jídle, tak nastíním svůj jídelníček. :-)

  • Snídaně: většinou banán, jablko nebo jiné ovoce s vločkami, směsí oříšků, datlemi, brusinkami, rozinkami, chia semínky, slunečnicemi, kokosem, kokosovým mlékem (tuhé v plechovce, místo jogurtu) s různými obměnami. Druhou variantou bývá teplá instantní kaše (rýžová, jahelná, pohanková...), nebo ovesná, taktéž s kousky jablka, občas oříšky, med, skořice. Jen vyjímečně mám k snídani něco jiného, pouze pokud nejsem doma a nemám jinou možnost. Poslední dobou už jsem si zvykla být i bez snídaně, jen to začíná sklouzávat k tomu, že to vyvažuji druhou večeří, která kolikrát vypadá právě jako ta snídaně.

  • Pokud mám hlad, dávám si na svačinu nějaké ovoce nebo odšťavněnou kombinaci ovoce a zeleniny. Někdy takto začínám bezsnídaňový den.

  • Oběd a večeře se od sebe moc neliší. Jen k večeři nevařím tak často teplé jídlo. Většinou nějaké těstoviny, brambory, rýže, luštěniny atd, k tomu zeleninka, většinou restovaná a dušená na cibulce na pánvi, podle toho co je doma. K večeři občas pečivo s nějakou pomazánkou, zeleninovou oblohou. Hodně také peču a nestydím se spořádat půl plechu mřížkového koláče za odpoledne. :-D

Problém vidím především v časté konzumaci cukrovinek (sušenky,rolády,čokoláda...), tučných sýrů a umělého margarínu, jídel ze sáčku a podobně. Tomuto bych se především ráda vyhnula. Maso jsem naopak nikdy nejedla často, takže jestli ho mám dvakrát za měsíc nebo vůbec, asi není rozdíl. Mléko také nepiji, využívám maximálně do pečení a nějaké omáčky, ale dá se i bez toho, popřípadě nahradit rostlinným.

V podstatě bych se ráda vrátila k takové 90% veganské stravě- kromě vajíček a medu, a jedla co nejvíc čistě a rozmanitě. S příchodem jara a léto tak bude zase o něco snadnější, člověk vydrží i celé týdny na ovoci a zelenině ze zahrádky, ale ani zima není k zahození. Mým nejoblíbenějším spotřebičem je totiž trouba, ve které peču jak slané tak sladké. :-D

Ráda bych i inspirovala svými recepty ale to bude velice těžké, protože skoro každé mé jídlo je improvizace vycházející buď z něčeho na internetu nebo z mých předchozích jídel, no a nebo z toho co je v ledničce. :-) Často to začíná tím, že zadám do Googlu "lehká večeře" nebo "mrkev, zákusek, bez mléka..." a pak projíždím weby a recepty, až nakonec zjistím že půlku ingrediencí buď nemám nebo ani nechci použít, a z toho co jsem přečetla a viděla uplácám nějaký seznam surovin, se kterým odejdu do kuchyně a pak z toho něco vznikne, co většinou dobře chutná a když se to pěkné vyfotí, tak by člověk nevěřil co tomu předcházelo. :-) Akorát, že si ty recepty moc často nezapisuju. Takže mám spoustu super fotek super jídel ale když se mě někdo zeptá na recept, nemohu sloužit. Tak teď když se mi něco povede tak se to pokusím nezapomenout zapsat. :-) Popřípadě ještě recepty doplním.

"Enjoy nature and live". Berenique

198 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page